„Nagy dilemmám, hogyan tudok jól segíteni”
A baranyai megyeszékhelyen működő KheTanodába járó gyermekek és édesanyák számára valósította meg projektjét Kapás Réka, az Aspektus Csoport pécsi ösztöndíjasa. Még a gyakornoki képzésén hallott a Meséd anyakörről, aminek célja, hogy az anyák segítségével buzdítsa a gyermekeket az olvasásra. Réka célja az volt, hogy a tanodába járó gyerekekkel és anyukáikkal kreatív csoportalkalmakat hozzon létre.
“Miközben az emberek egyre inkább elszigetelődnek egymástól, ebben a zivataros világunkban szükség van a stabil, összetartó közösségek építésére” – magyarázta Réka, aki első lépésként feltérképezte, milyen témák érdeklik leginkább a résztvevőket. Mik azok az alkotói tevékenységek, amelyeket eddig nem volt alkalmuk kipróbálni, de egy program keretein belül nyitottak lennének rá.
A tanoda nem volt ismeretlen Réka számára, egyetemi tanulmányai alatt szakkollégiumi önkéntes tevékenységét itt töltötte, így ismerős terepre tért vissza. A tanoda vezetősége és munkatársai szívesen fogadták tevékenységét. Bízott benne, hogy a gyermekek is lelkesen várják majd a foglalkozásait. Nagy hangsúlyt fektetett a kreatív, művészeti tevékenységekre, szívesen vitt magával különböző pszichológiai jellegű gyakorlatokat, amiket az egyetem során vagy a gyakornoki program képzése alatt sajátított el.
„Tartottam két egész délutános kreatív foglalkozástm és a gyerekek percek alatt mindent eltüntettek, amit alapanyagnak vittem.” A résztvevők lelkesedése megdöbbentő volt számára, ahogy meghatározó volt azt is látnia, mennyit számít a hátrányos helyzetű gyerekeknek a figyelem, ha foglalkoznak velük. A gyerekekkel könnyen alakított ki kötődést, foglalkozásról-foglalkozásra egyre nyitottabbak lettek. Réka úgy érezte, minden készülés, ráfordított energia megérte. A résztvevők pozitív visszajelzéseket adtak, hangsúlyozták, hogy jó volt számukra kimozdulni az otthoni légkörből.
Közben Réka motivációja egyre inkább növekedett. Szemmel láthatóan hatott tevékenysége a résztvevők érzelmi állapotára. Ezért arra gondolt, hogy kialakítana a tanoda számára egy folyamatot, amire építhetnek a későbbiekben.
A gyakornoki programmal párhuzamosan mentorálással is foglalkozott Tanítsunk Magyarországért programjában, ezt a tevékenységet amúgy évek óta végzi. Baranya megye kisebb, hátrányos helyzetű falvaiban támogatja a rászoruló gyermekeket. Véleménye szerint „minél többet lát az ember a nyomorból, ami amúgy Magyarországon is van,
Az Aspektus Csoport gyakornoki programjában az elméleti képzést követően húsz ösztöndíjas kezdett bele saját projektje megvalósításába. Sorozatunkban velük beszélgettünk.
Készült az Európai Unió finanszírozásával. A szöveg kizárólag a szerző(k) sajátja, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Tartalmáért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé.