„A gyerekek értik, mi történik velük”

Kárpátaljai menekült roma gyerekeken segít Podhorszky Viktória Anna, az Aspektus Csoport szegedi ösztöndíjasa. Gyakornoktársaival közösen tart foglalkozásokat Szentesen, Panni az iskolai készségek fejlesztésére és felzárkóztatásra fókuszál.

Panni eredeti ötlete az volt, hogy önismereti foglalkozásokat tart hátrányos helyzetű és középosztálybeli gyerekeknek Szegeden. De amikor felmerült a menekült családokon való segítés lehetősége, úgy döntött, hogy ott nagyobb szükség lesz rá. Szentesen a hátránykompenzációt, az iskolába való integrálás támogatását tűzte ki céljául. Emellett személyes motivációja lett, hogy megmutassa a gyerekeknek, milyen nagy a világ az átmeneti szállás falain túl.

Panni pszichológia szakra jár a Szegedi Tudományegyetemen, a tanultakat igyekszik hasznosítani is a foglalkozásain. “A gyerekek értik, mi történik velük. Tudják, hogy háború van, tudják, hogy menekültek. Vannak élményeik, érzéseik a helyzetükről, de nehezen tudják kifejezni azokat. Napközben sokszor levertek, elcsigázottak. Viszont képesek beszélni róla, megfogalmazni, hogy honvágyuk van, és hiányzik a régi életük, a közösségük.” Panni emiatt különösen nagy figyelmet fordít a beszélgetésre, élményfeldolgozásra.

Társaival ők is átérzik a súlyát a menekültek helyzetének. “Nem egyszerű úgy segíteni, hogy látjuk, érezzük rajtuk, hogy min mennek keresztül, mennyire megviseli őket a helyzet. Mi magunk is sokrétűen dolgozzuk mi is fel ezt az állapotot. Megéljük a segítés adta jó érzéseket, hogy láthatunk a gyerekek arcán mosolyt.” Panni szerint fontos, hogy gyakornoktársaival tudják egymást biztatni, megoszthatják egymással a mélypontokat. Beszélgetnek, motiválják egymást, amiben a mentoruk is sokat támogatja őket.

A foglalkozásokat a gyerekek igényeinek és képességeinek megfelelően állítják össze. A családok elmondása alapján Kárpátalján nem követik szigorúan nyomon az iskolalátogatást, ezért sok tanuló gyakran távol van az intézménytől. Az írás, olvasás, számolás gyakoroltatásán kívül a szociális kompetencia fejlesztésére is hangsúlyt fektetnek, hogy segítsék a beilleszkedést a magyar intézményrendszerbe. “A közösségben való viselkedésre, szocializációra külön felhívjuk a figyelmüket. Hétről hétre látjuk, hogy beépítik a mindennapjaikba. Az az érzésem, hogy a jelenlétünk motiválja őket arra, hogy jobbá váljanak.” – zárta gondolatait Panni.

Családi nap a Motiváció Műhelyben - Aspektus portrék

Fotó: Ruprech Judit – Emberség Erejével Alapítvány


Az Aspektus Csoport gyakornoki programjában az elméleti képzést követően húsz ösztöndíjas kezdett bele saját projektje megvalósításába. Sorozatunkban velük beszélgettünk.


Készült az Európai Unió finanszírozásával. A szöveg kizárólag a szerző(k) sajátja, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Tartalmáért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé.