A sztereotípiák ledöntése és az elfogadás elősegítése
Ukrajnából menekült gyermekeket mentorált Halász Csenge, az Aspektus Csoport szegedi gyakornoka. Feladatai közé tartozott a mentorálás, tanítás, fejlesztés, és emellett Csenge fontosnak érezte saját elképzelései megvalósítását is.
“Eredetileg középiskolásoknak szóló, antirasszista projektet terveztem indítani, amiben arra akartam motiválni a diákokat, hogy törjenek ki az általános előítéleteik közül. Az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára készített dolgozatomban hasonló témával foglalkoztam: pedagógusjelöltek véleményét mértem fel a cigány-roma kisebbségek megítéléséről, a köréjük épített tévhitekről. Statisztikai mérések segítségével megállapítottam, hogy az előítélétességet nagyban befolyásolja a meglévő társadalmi megítélés” – magyarázta Csenge.

Az új helyzet új kihívások elé is állította Csengét. “Meglepődtem, mert a saját ötletem kapcsán nem éreztem ekkora nyomást, mint az újban. Középiskolai nyelvszakos tanárnak készülök, nem a fiatalabb korosztályra specializálódtam, így nagy felelősséget éreztem a foglalkozások miatt. De segíteni akartam a gyerekek beilleszkedésében, hogy jó élményeket szerezzenek az iskolában. ” Csenge szakmai elhivatottsága egyre inkább erősödött a tapasztalások által. Képes volt a segítségkérésre, amikor úgy érezte, hogy megakadt. A tanoda pedagógusaihoz, szakembereihez bármikor fordulhatott gyakorlati problémák megoldásával éppúgy, mint ha szakirodalmi háttérrel kellett bővíteni a tudását.
Az akadályok ellenére felfedezte a fejlődés lehetőségét is: új képességeket azonosított magában, amiket alkalmazni tudott a foglalkozások során. Formálódott az önismerete, a saját határai felfedezése. Lelkesedése fontos feltételének azt tartotta, hogy folyamatosan meg tudott újulni. “Az óvodásokkal és a kisiskolásokkal is szívesen foglalkoztam, de nem ragaszkodtam egyik korosztályhoz sem, tudtam csoportot váltani.”
Az egyik legfontosabb eredményének azt tekinti, hogy egy kis jókedvet hozhatott a gyerekek mindennapjaiba. “Ezek a családok, a benne élő gyermekek elszakadtak a régi, megszokott otthonuktól. Jelenleg menekültszállón élnek, teljesen ingerszegény környezet veszi őket körül. Úgy érzem, hogy mi egy kis színfolt tudtunk lenni számukra.” Csenge leginkább a gyerekekre volt büszke, mivel tudta, hogy nagy nyomás alatt voltak a beilleszkedés miatt, de úgy érezte, hogy a körülményekhez képest felkészülten tudtak becsatlakozni a magyar oktatásba.
Az Aspektus Csoport gyakornoki programjában az elméleti képzést követően húsz ösztöndíjas kezdett bele saját projektje megvalósításába. Sorozatunkban velük beszélgettünk.
Egy nap Csengével Szegeden – rövid bepillantás az Aspektus Csoport gyakornokának mindennapjaiba
A képeket készítette és a képaláírásokat írta: Ruprech Judit
- Csengével egy márciusi napon, órái után találkozunk az egyetemi kávézóban.
- Angol-olasz osztatlan tanári képzésen koptatja a Szegedi Tudományegyetem padjait.
- A következő – online – óra előtt kicsit bejárjuk a campus impozáns tereit.
- Csenge To-Do listje ritkán üres; a komolyan vett tudományos munka mellett az Aspektus gyakornoki programhoz kapcsolódó teendőkön is folyamatosan töri a fejét. Ahogy meséli, olykor még óra közben is megy a chaten a tervezgetés.
- A villamos felé sétálva áthaladunk a Dóm téren.
- A villamoson töltött idő általában zenehallgatással telik Csenge számára – az utazás a ritka alkalmak egyike, amikor végre nem kell két-háromfelé figyelni.
- Hazaérve meglesem kedvenc tárgyait – a plakát a pécsi aspi összejövetel alkalmával készült.
- Csenge találkozásunkkor az OTDK országos fordulójára készült – az oklevélen látott pályamunkájával áprilisban a pedagógia pszichológia szekcióban harmadik helyezést ért el.
- Kezdődik az online óra, ahol ő prezentál, ráadásul olaszul. Hoppá. Nyilván nem értek egy szót sem, de így is hallom, hogy megy a dolog.
- Már bőven délután van, de most sem lesz idő ebédelni, mert…
- …irány a Moti! Csenge pakol némi kései ebédet – stílusosan.
- Találós kérdés: melyik városban/melyik gyakornoknál láthattunk hasonló lábtörlőt?
- A szegedi gyakornokok a Motiváció Műhelyben részletesen átbeszélik másnapi nagy rendezvényüket. Az Aspektus program keretében Szentesen tartanak foglalkozásokat kárpátaljai menekült gyerekeknek, akiket most egy nagy közös családi napra a szegedi tanodába hoznak el.
- Társasjátékban nem lesz hiány, de arcfestéssel, csillámtetkóval, kézműveskedéssel, zenés foglalkozásokkal és finom falatokkal is készülnek.
- Csak ülök és ámulok, ezek a fiatalok nagyon tudnak szervezni! Nagy az izgalom, de mindenki tudja mikor mi fog történni, és abban neki a mi a feladata. Engem lenyűgözött a precizitásuk és a csapatmunka hatékonysága.
- Persze a nagy feladatok nagy érzelmeket is a felszínre hoznak – a felgyülemlett feszültséget egy közös ölelésben vezetik le…
- …és persze egy ital sem jön rosszul a hosszú nap végén.

Készült az Európai Unió finanszírozásával. A szöveg kizárólag a szerző(k) sajátja, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Tartalmáért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé.