Amikor szükség van rád

Ukrajnából menekült, kárpátaljai roma családok gyerekeinek iskolai beilleszkedését segíti Kaiser Csilla. Az Aspektus Csoport szegedi gyakornoka foglalkozásain arra fókuszál, hogy segítse a gyerekeket az magyarországi óvodai és iskolai beilleszkedésben. A foglalkozásoknak azonban legalább ennyire fontos része, hogy a gyerekeknek megteremtsék a szabadidő minőségi eltöltésének lehetőségét. 

A Motiváció Műhely ösztöndíjasának eredeti ötlete a zenei kultúra közösségfejlesztő erején alapult. Egyetemistákat tervezett megszólítani, akik zenei kultúrával foglalkozó mentorként vettek volna részt Csilla foglalkozásain. Ekkor érkezett meg az egyesülethez az ENSZ Menekültügyi Szervezetének felkérése: van-e kapacitásuk a Vöröskereszttel együttműködésben foglalkoztatni a menekült családok gyerekeit Szentesen?

Csilla gyakornoktársaival együtt úgy döntött, hogy inkább a menekült családokra fókuszál, hiszen hiába érkeztek több hónapja Magyarországra, a családok nemcsak a munkakeresés, de a beiskolázás tekintetében is számos nehézségbe ütköznek. “A kialakult helyzetben fontos, hogy ott tudjunk segíteni, ahol igazán nagy szükség van rá” – indokolta Csilla a döntései okait. A United Way Hungary meghívására ráadásul részt vettek egy közös pályázatban is, így több programot, nagyobb volumenű eseményeket tudtak megvalósítani.

Jelenleg négy kárpátaljai menekült család gyermekeivel foglalkoznak heti több alkalommal. A kicsik óvodai-iskolai fejlesztésével, korrepetálással töltik el a közös időt, de segítik mozgásfejlődésüket, fejlesztik az írás-olvasás-számolás készségeket. “Több nehézséggel szembesültem a találkozások alatt. Mivel a családok átmeneti szállásán foglalkozunk gyerekekkel, így néha úgy éreztem, hogy betörök a családok személyes életterébe. Számomra nehéz volt felmérni, hogy pontosan mire van szüksége a kicsiknek és a családoknak. Ezért reális célokat tűztem ki magam elé, hogy kis lépésekben jussak el egy szintre.” Csilla folyamatosan kapcsolatban állt szakemberekkel és mentorával is, megbeszélve a foglalkozások menetét, saját szerepét, szakmai dilemmáit. 

Csilla olyan területekre fókuszál, olyan eszközöket, tárgyakat alkalmaz, amik segítik a gyerekek a tanulmányi felzárkózásban. Ez azért fontos, mert erre nem minden esetben lenne egyébként lehetőség. “Szeretném elérni, hogy a gyerekek minél több időt tudjanak végigülni, figyelni, koncentrálni. Emellett pozitívan álljanak az iskolához, képesek legyenek kapcsolatot létesíteni másokkal, önmagukat megfelelően tudják kifejezni, megtanulják a tanárok által elvárt viselkedésmintákat.” 

A foglalkozások alatti pozitív légkörnek köszönhetően a gyerekek a trauma ellenére hamar megnyíltak, hétről hétre egyre jobban kötődtek Csillához. Igénylik a figyelmet, a fizikai kontaktust, hogy foglalkozzanak velük.

“A legfontosabb, amit nyújtani tudunk nekik, az a személyes jelenlétünk és a figyelmünk, odaadásunk.”


Az Aspektus Csoport gyakornoki programjában az elméleti képzést követően húsz ösztöndíjas kezdett bele saját projektje megvalósításába. Sorozatunkban velük beszélgettünk.


Készült az Európai Unió finanszírozásával. A szöveg kizárólag a szerző(k) sajátja, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Tartalmáért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé.