Hiánypótló foglalkozások a tudatos médiahasználatért
Tudatos médiahasználatra tanította a pécsi Élmény Tár esélyteremtő közösségi térbe járó gyerekeket az Aspektus Csoport ösztöndíjasa, Bodó Imola. Műhelymunka keretében, interaktív feladatok segítségével foglalkoztak a cyberbulling jelenségével, az álhírek és a reklámok esetleges veszélyeivel.
Hangadó Projekt névre keresztelt programjával Molli az általános iskola felső tagozatos diákjait célozta meg. Először a szülők felkészítésével kívánta rávezetni a diákokat a média tudatosabb használatára, azonban menet közben már úgy érezte, hatásosabb közvetlenül a gyerekekkel dolgozni. „Jelenleg a közoktatásban, és különösen az általános iskolások tantervében nincsen megfelelő médiaoktatás. Erre a hiányosságra szeretnék reagálni a foglalkozásaimmal” – magyarázta Molli, hogy milyen jelenségre akart választ adni a projekt során.
Az Élmény Tár egy olyan közösségi tér, ahol naponta körülbelül 20 gyerek van jelen. A diverzitásuk abban is megmutatkozik, hogy roma és nem roma gyerekek közösen vesznek részt az Élmény Tár mindennapjaiban. Mivel a gyerekek jelentős része már aktívan használja az internetet, ezért nagyon fontos, hogy legyen információjuk arról, hogy hogyan lehet valaki tudatos felhasználó.
A műhelyekre ismeretterjesztő és aktív részvételt kívánó feladatokat egyaránt vitt Molli, különböző egyéni, páros és csoportos munkával ösztönözte a résztvevők szociális képességeit. Például „megbeszéltük a számukra idegen, ismeretlen szavak jelentését. Megoldottunk gyakorlati feladatokat, hogy megtapasztalják, milyen lehet egyes szerepekben mint álhírterjesztő, áldozat, bántalmazó, szerkesztő vagy akár narrátor jelen lenni. Azt tapasztaltam, hogy hétről hétre erősödött az érdeklődésük és a motivációjuk.”
A programsorozatot médiatáborral zárták le, ahol egy hírügynökséget alapítottak a gyerkekek. A korábban megismert, elsajátított eszközöket és technikákat alkalmazva gyártottak tartalmat a résztvevők. A munka során bárki lehetett rendező, vágó, műsorvezető vagy riporter. A gyerekek együtt készítettek videós híradót, ismeretterjesztő filmet az Élmény Tár életéről.
– mondta el Molli. A gyakornok hiánypótló kezdeményezését jó fogadták a gyerekek, a médiatudatosságról szóló ötletét szívesen megvalósítaná más intézményekben, közösségekben is.
Az Aspektus Csoport gyakornoki programjában az elméleti képzést követően húsz ösztöndíjas kezdett bele saját projektje megvalósításába. Sorozatunkban velük beszélgettünk.
Készült az Európai Unió finanszírozásával. A szöveg kizárólag a szerző(k) sajátja, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Tartalmáért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé.