Te meg én, egyenlő mi
Az Aspektus Csoport debreceni gyakornoka, Filimon Ivett a hajdúsámsoni általános iskolában támogatta volt tanárai munkáját, tanoda típusú tevékenységgel, életviteli és gyakorlati készségeket javító foglalkozásokkal készült a tanulóknak heti rendszerességgel. Mivel gyakori a szélsőséges viselkedés, az előítéletesség, célja főként ezek enyhítése volt.
Ivett egykori osztályfőnöke közbenjárásával dolgozott együtt roma és nem roma, 6-7. évfolyamos diákokkkal. Játékos, művészetterápiás módszerek voltak fókuszban ezeken az alkalmakon, közben beszélgettek, közösen dolgozták fel élményeiket, kölcsönösen szélesítették egymás tudástárát. A kezdeményezés igazán hiánypótlónak számított, mert nincs a környéken hasonló tevékenységet folytató tanoda, az iskolának pedig csak tervei vannak erre vonatkozóan.
“A gyerekek rendkívül hátrányos helyzetből érkeztek, rendszeresen azt tapasztalják, hogy a körülöttük lévők megbélyegzik őket. Természetes reakció, hogy az iskolai viselkedésükkel erre reagálnak, nem tudnak kitörni az őket érő sztereotípiákból.” A gyakornok ezért első lépésként egy diszkriminációmentes teret alakított ki, csak ezután kezdte el a tematikus foglalkozásokat.
Például a társadalom különböző élethelyzeteit dolgozták fel interaktív játékokon keresztül. “Az egyik órán Gazdálkodj okosan! társasjátékkal játszottunk, a pénzügyi-anyagi tudatosságot akartam megalapozni. Tettem azonban egy csavart a játékba, és változtattam a játékszabályon. Az egyik résztvevőnek több pénzt adtam, egy másiknak pedig kevesebbet, a többieknek a játék által megadott pénzösszeg állt rendelkezésükre. A végén persze feldolgoztuk, megbeszéltük, ki hogyan érezte magát ebben a helyzetben.” Mindez nagyon tanulságos volt számára is.
Ivett úgy látja, hogy a gyerek előtt kevés jó példa van arra, miért érdemes tanulni. “Nem látják igazán azt, hogy milyen kötelezettségeik vannak. Meg kellett értetnem velük, hogy amit tanítanak nekik az iskolában, az számukra hasznos. Szerintem ez a felismerés segíteni fogja őket abban, hogy elérjék a céljaikat az életben.”
“A tanárok pozitívan vélekedtek a foglalkozásaimról, a tanulók pedig hétről hétre megjelentek és úgy vélem, jól érezték magukat. Ha a gyerek megértik, hogy érdemes tanulni, küzdeni, hogy ne csak álmaik, de megvalósítható céljaik is legyenek, az nagyon fontos eredmény” – osztotta meg a munkájára adott reakciókat Ivett. Bízik abban, hogy a közeljövőben akár egy tanoda is megkezdheti működését a településen, ahol szívesen megosztaná a tapasztalatait.
Az Aspektus Csoport gyakornoki programjában az elméleti képzést követően húsz ösztöndíjas kezdett bele saját projektje megvalósításába. Sorozatunkban velük beszélgettünk.
Készült az Európai Unió finanszírozásával. A szöveg kizárólag a szerző(k) sajátja, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Tartalmáért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé.